Sunday, May 31, 2009

Sejarah SLR


Saje...mcm tak de topik nak cerite..takpela...maybe bleh je jadi kenang-kenangan utk kite semua lepas ni..
Aku nak cerite sejarah SLR dalam zenith ni...kalau ade salah2 tu...cakaplah....hehe

Mule-mule kawan kite, Hafiz Shah dengan D70s nya..senyap tp power...smua org pun xsedar2 tibe2 dunia SLR naik..die sorang2 je senyap...hehe...tp skang dah jadi org power .Orang kedua, Edi Mcrappy dengan olympusnya..time ni,ramai jgk yg ingin cuba2 utk memegang kamera Idi..termasuklah aku yg buat2 paham dan pandai..tp xpandai pun...Manusia seterusnya ialah Zul,dengan Nikon D40....huuh...time ni mula dah nak buat wedding,mcm2 nak shoot..huhu...aku tgk saje...terliur jgk..tp yelaa...xde pitis nak wat camner...tgk2...pegang2 gitu je la....xpe..sabor.

Makhluk kedua...bercita rasa tinggi..xmain la D40 nih...walau beginner tp, die beli yg besar skit dari tapak tangan die...makhluk ini ialah Makhatir dengan Nikon D200..tahun ni baru ade flickr....tp walau xde flicker....die ttp power...Rakan seterusnya ialah Adam Ahmad Saufi...dengan D40...Adam ni...senyap2 jgk..tibe2 pinjam flash Zul nak gi ambik gambar tunang...hehe...ke guane Adee..Sterusnya ialah Reza Afandi...juga dengan D40...time ni diorang dah mcm team dah..keluar shoot sana sini....aku xmasuk team lagi...

Selang beberapa bulan..xsilap dalam 3- 4 bulan lepas Zul beli..dia nak beli plak yang baru...nak upgrade D80..maka beli la D80 dan ditawarkan D40 nya pada aku...mule2 letak RM1800...ish..xambik lagi...pastu...RM1700...ish...xambik lagi...pastu...last2 sekali jadi RM1500....dengan kit lens aku kebas...lantas Zul cuma ada D80 dengan lens 50mm dan 70-300mm...tp lepas tu die mengganas dengan membeli plak Tamron sbgai ganti Kit lens....hehe...power..Mahathir plak menggaum dengan mengankat lagi darjat kebesaran kameranya dengan lens Sigma 2.8....orang lain senyap je...hehe....aku pun nak jgk...aku mencari laa lens yg ade motor memandangkan kamera aku xde motor..lantas....55mm-200mm VR aku kebas...hehe...then stop la...xbeli dah..


Tringat masa nak pg langkawi ade jgk budak2 perempuan yg baru beli..seingat aku Salwa dengan 400D, sebab time tu ade pinjam jgk sbb tu ingat tu..hehe....Time ni....Pali pulak terliur..dicarinya di EBay dan dapat plak mengankut Canon 20D...time tu Hanis dah ade Canon 400D...langsung team Canon terbentuk...time kat 2nd year..Nik Aziz mengorak langkah...langsung Nikon D200...langsung ambik gambar2 wedding...power...Syauqee plak masuk team Canon dengan 450D..xpe2..balance team Nikon..entah ikut sequence ke entah ni...


Time pergi Terengganu..ade lagi budak2 perempuan yg kelihatan memegan SLR..antaranya ialah Tasnim dan Mira...masing2 dengan Nikon D60....Aus plak...xnak kalau jgk die...rembat Nikon D200 jgk...tiap minggu ambik wedding...Reza plak telah mengupgrade D40nye kepada D90...kire paling power la takat ni...bleh ambik video...takpe...credit to team nikon..Walaubagaimnapun...,kawan kite Hafiz Shah tetap no 1....dengan D300 nya...heheh..ade sape nak lawan..mungkin ade sorang kot.....NIK AZIZ..kire ramai benor la yg ade SLR nih...mcm barang mainan plak...hehe...xpe...best jgk..kalau xde korang..sampai kesudah xmerasa SLR....jadi berikut ialah list2 flickr budak2 kite yg ade flickr...tgk2laah...

Azizul,Makhathir,Reza Afandi,Hanis,Azim,Fadhli,Adam,Edi,Nik Aziz,Hafiz Shah,Tasnim,Syauqee

2 comments:

  1. namo kawe xdop ko..???
    lalallalalla...
    5 mega hp sony eriksom...
    lallalalla skali g..

    ReplyDelete
  2. name kawe pum xdop ko? sony eriksom 2 mega pixel, haha...

    oi ling, kutok kaza ..haha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...