Tuesday, May 26, 2009

Kisah apa yang orang lihat pada kita !

Topik hari ni....knp kita terlalu kisah tentang apa yang orang tengok pada diri kita hari ini....ya kita terlalu kisah.

Itulah manusia...bila dah terlajak...kata tak ada orang nasihatkan...bila orang nasihat...kata pulak " eleh...nak bagi ceramah..konon alim la.." itulah kita semua..
Bab kerje...Kalau nak kerja..kene kerje yg baik2...kerje kene bagus..kene kemas...xleh tipu2..erm...bagus2..itu yang kita nak...tapi kebanyakan kita lupakan..apa pandangan Allah taala pada kita kalau kita kerje tapi x smayang... Tak malu ke...Allah beri udara free...matahari free....nikmat kesenangan...tiap2 hari pulak tu..nak suruh smayang kejap pun tak nak....

Seharian bekerje...penat lelah..utk dapatkan duit yang mungkin habis dalam dua tiga hari saje..tapi tinggalkan suruhan Allah taala.....kalau buat submission lewat atau xsiap kerje...tahu kita malu pada kawan...takut bos marah...tapi bila kita tak ikut perintah Allah...langsung tak rasa takut....kerja..keja jgk...tapi bila ada perintah utk bersolat...jgn ditinggalkan solat. Berkat hidup kita bukan atas mulia mana kerja yang kita dpat atas dunia...mulia hidup kita ini adalah sejauh mana kita dapat amalkan suruhan Allah dan tinggalkan larangan dalam hidup kita..

Sejauh mana pun kita kaya kat dunia...bila mati, satu sen pun kite tak bawak tau...!
Kemana duit nak bawak kita? Berkat tak duit yang kita dapat tanpa lengkap solat kita seharian?

Solat 5 waktu..cukup?
Mengaji Al-Quran ?
Puasa sunat ?
Mencarut?

Lama mana sangat kita hidup kat dunia ni...mungkin esok mati? dah sedia nak jawab mungkar nakir?....Mari kita sama2 muhasabah...tepuk dada tanya iman..

1 comment:

  1. em betul tu saudara..
    thanks atas peringatan kpd manusia yg sering lalai dan alpa..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...