Monday, November 3, 2008

Iktilat

Ikhtilat bermaksud “pergaulan (atau percampuran) antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram.” Maksud ikhtilat di sini tidak terhad kepada percampuran seorang lelaki dengan seorang perempuan pada sesuatu masa di tempat yang sama tetapi meliputi juga keadaan di mana beberapa lelaki bercampur dengan beberapa perempuan.

Maksud percampuran di atas adalah apabila mereka mendapat peluang dalam percampuran itu untuk saling memandang, bercakap atau saling memberi isyarat antara satu sama lain. Oleh itu, percampuran yang berlaku antara perempuan dengan lelaki ajnabi, dalam bentuk apapun juga, di namakan sebagai ikhtilat.

Ikhtilat adalah salah satu perkara yang dilarang keras sebab percampuran antara lawan jenis merupakan sebab yang sangat kuat memudahkan terjadinya kemurkaan atau lebih khusus lagi, zina. Lebih-lebih lagi jika hal yang berlaku adalah di tempat sunyi di mana syaithan mempunyai kesemapatan yang luas untuk menjerumuskan kedua-dua pihak yang bercampur itu ke lembah penderhakaan atau maksiat.

Sabda Rasulullah saw yg maksudnya::
“Tidak bersunyi-sunyi seorang lelaki dengan seorang perempuan, melainkan yang ketiganya adalah syaithan” - Hadits Riwayat Ahmad, Tarmizi, dan Hakim


p/s : jawapan yang terbaik ialah melaui perkahwinan.Jadi carilah jalan kearah perhubungan yang lebih halal :> kene usaha skit laa….kite pun tengah berusaha ni.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...