Friday, November 14, 2008

Mengapa perlu menjadi pendengar yang baik?

Pernah anda baca novel atau menonton drama,, kemudian teresak-esak,menitiskan air mata dan sebagainya? Sebab apa?
Seorang penulis yang baik adalah penulis yang menulis dan juga menjadi seorang pembaca. Seorang doktor yang baik adalah doktor yang memahami ketakutakan yang dialami oleh setiap pesakitnya, seorang guru yang baik adalah guru yang memahami kelakuan dan kemampuan setiap anak muridnya dan kawan yang baik adalah mereka yang dapat menjadi pendengar yang baik.

Mengapa perlu menjadi pendengar yang baik? Ya…untuk menjadikan kita lebih faham akan situasi yang dialami oleh orang yang bercakap dengan kita. Kaunselor adalah contoh pendengar yang baik.Sebab tu orang senang bercerita masalah dengan mereka.

Cuba anda bayangkan, bila anda bercakap kawan anda tidak mendengar..Kadang buat-buat dengar, kadang-kadang bermain SMS ketika kita bercakap, dan tidak dengar betul-betul apa yang kita cakapkan, sedangkan kita sedang bercakap denganya.Apa perasaan anda? Marah? Geram ?

Jadi macam itulah perasaan orang lain kalau masa bercakap kita tak jadi pendengar yang baik.Walaupun untuk cakap-cakap biasa, sembang-sembang…kita wajar untuk setiap masa menjadi pendengar yang baik walaupun dengan sekadar menganggukkan kepala,mengiyakan ataupun memberikan sedikit respon kepada orang yang bercakap walaupun mungkin tidak selalu menyenangkan kita.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...