Saturday, June 18, 2011

Isteri yang tak sayang suami....

" I love you .." .." Saya cinta abang sorang je..."  eeeewwww...

Kata-kata ni memang selalu kita dengar terutamanya bagi mereka yang dah beristeri bersuami, atau yang sedang galak bercinta...tapi entri ni bukanlah untuk mereka yg galok bercinta tu..tp khas buat mereka yang dah berkahwin...

Ya, skali lagi ianya berkisar pada aurat wanita....khas kepada mereka yang masih INGKAR untuk bertudung dan tidak menutup aurat dengan sempurna...sbb katanya tak sampai seru... (Banyak la seru korang)...Banyak saya melihat isteri yang tak sayang kepada suaminya ..atau boleh jgk la kite kate, suami yang tak sayang isteri...walau bertan-tan,berhari-hari  kate i love you,saya sayang awak...biasalah ucapan dari mulut, apapun boleh...

Bila kita melihat wanita muslim yang dah bersuami, tapi tidak menutup aurat dengan sempurna...tak pakai tudung, pakai tudung tp tak sempurna, pakai tudung tp ketat sana sini, pakai tudung tp dedah situ sini....kesimpulan yang kita dapat buat ialah :  Dia tak sayang suami dia dan suami dia tak sayang dia...kenapa?

1. Dia tak sayang suami die sbb dia sanggup biarkan suami dia tanggung segala dosa-dosa die akibat tak tutup aurat dengan sempurna... betul ke salah?

2. Suami tak sayang isteri dan diri sendiri...sbb dia sanggup biarkan dirinya dan isteri dia menjadi bahan bakar jahannam kerana gagal menjaga aurat dengan baik...


"Wah...wah...wah...pandai gile ko menghukum orang ek..ko ingat ko baik sangat ke?"
" orang yang tak pakai tudung tak semestinya tak baik"
" Bajet alim konon "
Haa....itu ayat yang biasa dan alasan yang kite dengar bila ada orang nasihat pasal aurat-aurat ni....Walau apepun sekali alasan yang diberi, ianya pasti salah kerana menyalahi hukum agama...

Saya tak kata saya baik, saya tak kata saya alim, tapi saya sampai perkara yang betul...kan? kalau salah betulkan... :) Ini bukan saya kata, ini apa yang ulama suruh, nabi suruh, quran suruh dan ia perintah dari Allah....

Nasihat untuk para suami dan diri sendiri, sayangi diri anda,sayangi isteri anda dengan menjaga aurat mereka...semoga keluarga yang dibina mendapat rahmah dan berkat dari Allah s.w.t
Saya akhiri dengan satu petikan ayat Quran dan hadith : 


Allah berfirman:"Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan" (Tahrim 66:6)

'Ali bin Abi Thalhah menuturkan dari Ibnu 'Abbas r.a, ia berkata, "Firman-Nya 'Peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka', yakni ajarilah mereka utk taat kepadaNya dan tidak bermaksiat kepadaNya. Dan perintahkanlah kepada keluarga kalian utk berzikir agar Allah swt menjauhkan mereka dari api neraka" (Ath-Thabari (XXIII/491))

Mudahan dapat diamal dan disampaikan...
Wallahua'lam...segala kelemahan datang dari kelemahan diri sendiri...amin!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...