Thursday, October 21, 2010

Selamatkah kita di persinggahan pertama?

Salam rakan2,
      Hari-hari kite bicara berkaitan perihal dunia, bahkan hampir 24 jam daripada masa kita peruntukkan membincangkannya, berfikir tentang perkara dan kebesaran2 dunia, kereta,rumah,shopping,kerja,sekolah, bermain dan pelbagai lagi perkara yang tidak tahu dimanakah sudahnya.....sudahnya bila Izrael a.s datang menjemput...begitu sedikit masa kita sediakan utk agama, mungkin tidak sempat atau mungkin tidak langsung?...Ini kerana kehidupan beragama semakin lama semakin terhakis dengan kebesaran dan kehebatan dunia...walhal kehidupan dunia sementara...

     Berbicara berkenaan surah al-mulk, ambe teringat kisah seorang ustaz ambe di SMKATJ dulu, Allayarham Ustaz Wan Nordin namanya...(Al-fatihah buat beliau,mudahan rohnya aman bersama orang2 yg beriman)....setelah kembalinya ustaz Wan..dalam satu sesi tazkirah di surau selepas solat zohor, ustaz Yusof menceritakan bagaimana beliau menerima panggilan  daripada ustaz wan, suaranya sama, menceritakan tentang hutang-hutangnya yang belum disempurnakan dan minta tolong disempurnakan... sedangkan ustaz wan nordin dah di alam lain...Wallahua'lam, Allah maha berkuasa...Ustaz Yusof mengakhiri  tazkirahnya dengan menceritakan fadhilat satu surah, surah yang ke-67 yang mengandungi 30 ayat, Al-Mulk.

" Mati adalah benar, Alam Kubur adalah benar, Mungkar & Nakir adalah benar...."



      Mengamalkan surah al-Mulk memang banyak fadhilatnya dan diceritakan dalam banyak riwayat. Daripada Ibnu Abbas r.a., seseorang sahabat Rasulullah s.a.w. menceritakan ia telah mendirikan khemah di atas kubur yang beliau tidak ketahui. Dari kuburan itu beliau terdengar suara orang membaca surah Al-Mulk sehingga khatam; beliau lalu menemui baginda dan berkata: “Wahai Rasulullah, saya dirikan khemah di atas sebuah kubur yang saya tidak ketahui, saya mendengar seorang sedang membaca Surah Al Mulk sehingga khatam.”

Maka Nabi s.a.w. bersabda: 

“Itulah yang menahan (Al-Maa’inah) dan yang
 menyelamatkan (Al-Manjiah) dia dari siksa kubur.”
Suka atau tidak..kita pasti laluinya juga satu hari nanti...
     Siksaan di dalam kubur bukanlah satu perkara yang biasa. Setelah meninggal dunia, tingkat pertama seseorang itu mesti lalu ialah alam barzakh. Apabila Saidina Uthman r.a. berdiri diatas sebuah kubur, ia akan menangis dengan begitu sekali sehinggalah janggutnya dibasahi air-mata. Seseorang bertanya kepada Umar sebab apa menangis  sebegitu rupa jika disebut kubur daripada disebutkan Syurga atau Neraka.

     Lalu Umar menjawab, “Aku telah mendengar dari Rasulullah s.a.w. bahawa kuburlah tempat persinggahan yang pertama untuk menuju akhirat. Barangsiapa terselamat daripada azabnya , peristiwa-peristiwa selanjutnya akan mudah baginya. Dan sesiapa yang tidak selamat daripada azab di dalamnya, kepadanya peristiwa yang akan datang kelak menjadikan lebih sukar sekali. Dan daku juga mendengar bahawa tidak ada satu gambaran yang lebih menakutkan dan menggerunkan selain daripada apa yang ada didalam kubur.

....Jika kita nak amalkan satu sunnah baginda sebelum tidur, maka bacaan surah al-mulk la jawapannya..

Daripada Jabir r.a., sesungguhnya Rasulullah s.a.w. tidak akan tidur sehingga baginda membaca surah Alif Lam Miim Al Sajdah dan Al Mulk (HR At Tarmizi)


Semoga apa yang disampaikan dapat menjadi amalan dan peringatan buat diri sendiri, ahli keluarga, rakan sahabat, dan semua umat islam. Mudahan apa yang dibaca dapat diamalkan dan disampaikan ke seluruh alam~amin...

Coretan buat diri yang selalu leka,

2 comments:

  1. Salam ziarah tuan..
    kat masjid launnie skrg, ada majlis ilmu, fikir risau bimbang dgn iman dan amal kita utk di bawa ke akhirat...semalam pon ada ckp ttg surah al mulk.. semoga Allah bagi hidayah kat kita utk amik bahagian InsyaAllah

    ReplyDelete
  2. Insyaallah...mudahan Allah beri kekuatan utk ambik bgian hari ni n sterusnya...amin!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...